Sandøy Vels innspill til AKTs invitasjon til høringsinnspill på anbudet for «Båttjenester i Tvedestrand kommune»

sandoya.jpg

Sandøy Vel har svart på AKTs invitasjon til høringsinnspill på anbudet for «Båttjenester i Tvedestrand kommune». Sandøy vel har sendt inn følgende innspill.

Sandøy Vel viser til AKTs invitasjon til høringsinnspill på anbudet for «Båttjenester i Tvedestrand kommune»

 

Sandøy Vel er velforeningen på Vestre Sandøya i Tvedestrand kommune. Paragraf 1 i Sandøy Vel vedtekter slår fast at Velets «formål er å virke for samarbeid blant foreningens medlemmer til fremme av felles stedlige interesser». Våre medlemmer er både fastboende på øya og feriegjester.

 

Overordnet, vil Sandøy Vel påpeke at skoleskysstilbudet og rutetilbudet som beskrives i AKT sitt anbud inngår i et helhetlig skyss-, transport- og godsfrakttilbud som samlet sett har stor verdi for fastboende, tilreisende og næringsdrivende på øyene.  Sandøya har hatt en positiv befolkning- og næringsutvikling de siste 10 til 15 årene, og det helhetlige transporttilbudet til øya har vært sentralt for dette. Sandøy Vel understreker viktigheten av å se denne helheten når man vurderer budene fra eventuelle tilbydere.

 

Juridiske betingelser. Punkt 9.1 Pålegg om endringer

Her beskrives oppdragsgivers rett til å gi pålegg om endringer.

Sandøy Vel mener at det her bør legges frem frister for når oppdragsgiver kan gjøre slike endringer. Selv små endringer i tilbudene kan ha stor påvirkning for de fastboende på øyene, og det er viktig at eventuelle blir varslet i god tid slik at det blir mulighet for tilpasninger og omstillinger.

 

Vedlegg 1 Oppdragsbeskrivelse. Punkt 2.2 Ruteplanlegging.

Her beskrives det at alle ruteendringer skjer på dato som fastsettes av oppdragsgiver.

Sandøy Vel mener at det bør konkretiseres frister for når dette skal kunne skje. 

 

Vedlegg 1 Oppdragsbeskrivelse. Punkt 2.9 Ansvar for frakt av gods.

«Farlig gods og levende dyr fraktes ikke.»

Sandøy Vel mener at det her bør komme frem at husdyr kan medbringes om det håndteres på en forsvarlig måte. 

 

«Det er begrensinger i vekt og omfang for hva som kan sendes. Ferskvarer transporteres kun når det er forsvarlig pakket slik at lukt og lekkasjer ikke kan forekomme. Det kan tas forbehold om transport av varmgods i vinterhalvåret.

 

Sandøy Vel mener at beskrivelsene av operatørens forpliktelser knyttet til godstransport bør komme tydeligere frem. Det er referanser til godstransport og ansvar i flere av vedleggene og det er variasjon i hva som beskrives. Sandøy Vel ser det som svært viktig at godstransporten som tilbys i dag ikke svekkes gjennom beskrivelse av anbudet.   

 

Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse.

Godstransport

På nåværende tidspunkt frakter rutebåtene som betjener AKT sine ruter til Sandøya og Lyngør dekksgods. Blant annet til matbutikkene på Sandøya og Lyngør. I tillegg fraktes det med disse rutene tidvis dekksgods knyttet til næringsdrivende tilknyttet «Made on Sandøya» og privatpersoner.

Selv om transport av dekksgods ikke er en del av AKTs oppdragsbeskrivelse, mener Sandøy Vel at beskrivelsen av fartøyene som skal betjene rutene bør ta høyde for slik transport.

Sandøy vel anbefaler at det tas inn i beskrivelsen av anbudet, eller at det vektlegges i vurderingen av anbud fra tilbyder, et punkt knyttet til beskrivelse av fartøy og dekksgods. Det bør komme frem at fartøyene som skal anvendes minst må kunne håndtere dekkslast tilsvarende dagens tilbud.

 

Fleksibilitet av fartøy

På nåværende tidspunkt betjenes de ulike AKT rutene til Sandøya og Lyngør av ulike fartøy ut fra den enkelte rutes belastning. Dette gir et tilbud som er tilpasset etterspørselen, reduserer miljøfotavtrykket til den enkelte rute, reduserer graden av sjøgang knyttet til rutene i smalefarvann.

Sandøy vel anbefaler at det tas inn i beskrivelsen av anbudet, eller at det vektlegges i vurderingen av anbud fra tilbyder, et punkt som ivaretar den eksisterende fleksibiliteten i bruk av fartøy som anvendes til de ulike rutene som minimum tilsvarer dagens tilbud.   

 

Utrykningsoppdrag for nødetater

På nåværende tidspunkt utgjør rutebåtene som betjener AKT sine ruter til Sandøya og Lyngør en del av den lokale beredskapen for nødetatene.

Sandøy vel anbefaler at det tas inn i anbudet et punkt som beskriver at fartøyene skal kunne transportere personell og nødvendig utstyr for nødetatene, og at dagens kapasitet til å gjøre dette sette som et minimumskrav.   

 

Annet:

Øvelse på evakuering av fartøy

En sentral del av oppdraget for rutebåten er transport av skolebarn til og fra øyene. Det kan oppstå situasjoner der evakuering av fartøy kan være nødvendig.

Sandøy Vel anbefaler at det skrives inn et punkt som anbefaler gjennomføring av øvelse på evakuering av fartøy (med skolebarna) en gang året.

 

Utdanning og lærlinger.

Sandøya Vel er som representant for et øysamfunn, opptatt av opprettholdelsen av kunnskapen som er nødvendig for å kunne gi et godt skysstilbud langs kysten, og av at det opprettholdes lokal utdanning.

Sandøy Vel anbefaler at det skrives inn et punkt knytte til lærlinger i anbudet.

 

Godstransport

Sandøy Vel mener at beskrivelsene av operatørens forpliktelser knyttet til godstransport bør komme tydeligere frem. Det er referanser til godstransport og ansvar i flere av vedleggene og det er variasjon i hva som beskrives. Sandøy Vel ser det som svært viktig at godstransporten som tilbys i dag ikke svekkes gjennom beskrivelsen av anbudet.

 

Bjarne T